Thursday, July 9, 2020

श्रीकृष्ण ने अपनी गुरू माता को दक्षिणा स्वरूप मृत पुत्र को पुनः जीवित कर दिया

श्री कृष्ण जी और उनके बड़े भाई बलराम अपनी शिक्षा के लिए गुरु गर्ग की अनुशंसा पर सांदीपनि के आश्रम में पहुंचे और कुछ ही दिनों में दोनों भाइयों ने सभी विद्याएं सीख ली। 
तत्पश्चात् , दोनों शिक्षा पूर्ण होने पर गुरू दक्षिणा देने हेतु अपने आचार्य और गुरू माता के पास पहुंचे।
गुरू माता से श्री कृष्ण जी ने कहा कि " माता अपने हमारी गुरुकुल शिक्षा में हमें मां की तरह पाला है, अतः आपको बिना दक्षिणा दिए हमारी विद्या अधूरी मानी जाएगी और घर लौटने से पहले हम आपको वचन देते हैं कि आपकी दक्षिणा स्वरूप सभी इच्छा पूरी करेंगे।"
गुरूजी और गुरूमता ने उन्हें दीर्घायु होने का आशीर्वाद दिया और कहा -  "शिष्य, तुम हमारी इच्छा पूरी नहीं कर सकते हो, अतः हम तुम्हे वचन से मुक्त करते हैं।" और फिर उनकी आखों में जल भर आया और वह रोने लगी।
यह सब दृश्य देख कृष्ण जी ने कहा - "गुरूजी, हम अपने वचन के लिए प्रतिबद्ध हैं और ऐसा कोई कार्य नहीं जो अब हम पूर्ण नहीं कर सकते" ।

उन्होंने अपनी गुरुमाता से कई बार कहा कि अपनी इच्छा प्रकट करे। लेकिन , उन्होंने रुदन स्वर में कहा मेरी इच्छा कोई पूरी नहीं कर सकते है, इसलिए मत पूछो।
यह सुन कृष्ण जी ने प्रण लिया कि, अब जब तक वह उनकी इच्छा पूरी नहीं कर लेते वह अपने घर नहीं जाएंगे।
उन्होंने पुनः उनकी इच्छा विनम्रता से पूछी। तब उन्होंने कहा - तो सुनो हमारा एक ही पुत्र था जो जवानी में मर गया। क्या तुम उसे वापस लाकर दे सकते हो !!!!! उसे समुद्र खा गया।

श्री कृष्ण स्तब्ध रह गए, और उन्होंने अपने गुरू ऋषि संदिप मुनि से उसकी मृत्यु का कारण पूछा ?
सांदीपनि ने बताया कि - "हमारा पुत्र का नाम पुनर्दत्त था, और वर्षों पहले एक बार हम सभी स्नान करने के लिए समुद्र किनारे पर पहुंचे, समुद्र की एक बड़ी लहर आयी औेर हमारा पुत्र समुद्र की गहराइयों में कहीं डूब गया और फिर कभी न लौटा।" उसी शोक की ज्वाला में हम दोनों चुपचाप यू ही जल रहे हैं।

इसपर कृष्ण ने कहा यह भी तो संभव है कि कभी कभी ऐसा भी तो होता है कि समुद्र में डूब कर भी प्राणी मरता नहीं, शायद, मूर्छित हो वह कहीं दूर बह गया हो।
गुरू माता ने इस पर कहा कि इन बातों में अब कुछ नहीं रखा, झूठी सांत्वना से अब हमारी निराशा दूर नहीं होगी। अब ऐसा कोई भी नहीं जो मेरे पुत्र को वापस ला सके। पुनः उन्होंने वचन से मुक्त करने की बात दोहराई।

इसपर कृष्ण ने कहा कि -  गुरूदेव मेरा वचन कभी भी झूठा नहीं हो सकता, मै अपने प्राण देकर भी अपने वचन को पूरा करूंगा, मै अब आपके पुत्र को तीनों लोको से ढूंढ कर आपके पास लाऊंगा।
और तभी मैं अपने आप को आपके ऋण तथा गुरू दक्षिणा से मुक्त समझूंगा।


इतना कहकर और गुरू और गुरुमाता को प्रणाम कर, वह अपने भाई के साथ समुद्र की ओर चल दिए।
समुद्र के किनारे पहुंच कर उन्होंने समुद्र देवता को पुकार लगाईं। समुद्र देवता प्रकट हुए, तब उन्होंने पुनर्दत्त के बारे में पूछा।

इसपर समुद्र देवता ने बताया कि - मेरी गहराइयों में एक पांचजन्य नाम का महान राक्षस रहता है यह उसी दैत्य का काम हो सकता है। वह किनारे स्नान करने वालो को खींच कर ले जाता है और फिर मेरी गहराइयों में ले जाकर उन्हें खा जाता है। उसी ने पुनर्दत्त को खा लिया होगा।
इसपर समुद्र से उस दैत्य का पता पूछा।

तिसपर, समुद्र देवता ने बताया कि वह इस समय शून्य तल पर एक छोटे से शंख के अंदर विश्राम कर रहा है। वह मायावी राक्षस अपना शरीर छोटा कर शंख में समा जाता है और वही सुरक्षित रहता है। इसपर कृष्ण ने उन्हें वहां ले जाने को कहा।
श्री कृष्ण और बलराम जी समुद्र तल पर पहुंचे और उस शंख को देखा। इस पर कृष्ण जी ने जोर कि ध्वनि उत्पन्न कर कहा - जागो दैत्य राज तुम्हारा काल तुमसे मिलने आया है। इतने पर भी वह दैत्य न उठा। तो भगवान कृष्ण ने अपने बाण से उस शंख को समुद्र में ही जला दिया।

जलते हुए शंख से वह पांचजन्य नाम का राक्षस बाहर निकला और कृष्ण जी से युद्ध करने लगा। भीषण युद्ध हुआ और कृष्ण जी ने उसे मार दिया।


तत्पश्चात, वह दोनों भाई, यमलोक पहुंचे। यमलोक पहुंचने पर यम के द्वारपालको ने उन्हें जीवित यम के यहां जाने से रोक लिया। इसपर कृष्ण ने भयंकर शंखनाद किया, जिससे सारा यमलोक कापने लगा।
यम साक्षात उनके सामने प्रकट हो गए और प्रणाम किया और  शरीर सहित वहां आने का कारण पूछा। तब भगवान ने सारा वृत्तांत सुना दिया। इसपर उन्होंने आग्रह किया कि वह पुनर्दत्त के आत्म स्वरूप को वापस कर दे। यम ने इस निवेदन पर ऐसा ही किया।

वापस पृथ्वी पर लौट श्री कृष्ण और बलराम जी ने अपनी शक्तियों से पुनर्दत्त के शरीर को बनाया और उसे पुनर्जीवन दिया।
फिर पुनर्दत्त को लेकर वह दोनों उन्हें अपने गुरू आश्रम पहुंचे।
गुरूजी सांदीपनि और गुरुमाता आश्चर्य चकित होकर रह गए और अपने पुत्र पुनर्दत्त को जीवित पाकर अत्यंत प्रसन्न हुए।
उन्होंने कृष्ण जी को सबके दुख हरण करने का वरदान दिया और गुरू माता ने उन्हें दीर्घायु होने का आशीर्वाद दिया।

# निष्कर्ष - भगवान प्रेम से निवेदन करने पर असंभव फल भी अपने भक्तों को प्रदान करते हैं। 

Wednesday, July 8, 2020

कोरोना संकट से थकी दुनिया - महामारी थकावट के चपेट में लोग

कोरोना महामारी से विश्व की अर्थव्यवस्था का विकास लगभग 5% की दर से घट रहा है। इस आपदा से बचने के लिए लॉक - डाउन की व्यवस्था और सामाजिक दूरी जैसी नीतियां विश्व के कई देशों ने अपनाया है। सभी लोग अपने अपने घरों में रह कर अपना समय व्यतीत कर रहे हैं। कई लोगों के परिवार में खुशियां फिर से लौट आई है, सभी एकसाथ बताए हुए पलों को याद कर घरों में रह रहे हैं। 

वहीं दूसरी ओर ढेर सारे लोग लाकडाउन से महामारी की थकावट से जूझ रहे हैं। कई लोग अवसाद से ग्रस्त हो चुके हैं और विश्व भर इस आपदा के दौरान आत्महत्या की घटनाओं में इजाफा हो गया है। 
महामारी की थकावट का अर्थ उस स्थिति से है, जब किसी गंभीर आपदा को झेलते हुए लोग असहज महसूस करने लगते हैं और उनका मनोबल टूटने लगता है। लोग आशा खोने लगते हैं और उच्च रक्तचाप, हृदय संबंधी या मानसिक रोगों आदि से ग्रस्त हो जाते हैं। 


महामारी थकावट (Pandemic Fatigue) की वजह :
काफ़ी दिनों तक घरों में ही कैद रहने से मानसिक स्थिति असहज हो जाती है। जीवन नीरस लगने लगता है। सामाजिक दूरी से ऐसा लगता है कि मित्र, दोस्त, और रिश्तेदार दूर हो गए हैं। आजादी खत्म होने से दिनचर्या घरों के कामों तक ही सीमित हो जाती है।
हमारे शरीर में कॉर्टिसोल (Cortisol) नाम का हार्मोन तनाव को संभालता है। लेकिन महामारी के डर से इस हार्मोन का स्तर बढ़ने लगता है। इस कारण उच्च रक्तचाप और घबराहट जैसी समस्या उत्पन्न होने लगती है। जिसका सीधा असर रिश्तों पर पड़ता है।


इस स्थिति में व्यक्ति को अपने आपको संभालने की कोशिश करनी चाहिए और मनोचिकित्सक की सलाह लेना चाहिए और कहा भी गया है मन के हारे हार है मन के जीते जीत । यह महामारी का संकट मन को नहीं बांध सकता है। 
अपने जीवन को अनुशासित ढंग से मजबूत बनाकर हम इस संकट से उत्पन्न मानसिक तनाव से बच सकते हैं।
लॉक डाउन धीरे धीरे हटाया जा रहा है और लोग खौफ के साए में घरों से बाहर निकल रहे हैं। 

यह स्थिति थोड़ी चिंताजनक है फिर भी सभी ज़रूरी नियमों का पालन करना चाहिए। क्योंकि एम आई टी यूनिवर्सिटी की एक रिपोर्ट की मानें तो -

वर्ष 2021 की फरवरी महीने तक भारत में 2.87 लाख केस प्रतिदिन पॉज़िटिव आएंगे, वहीं अमेरिका में 98,000 और दुनिया में लगभग 25 करोड़ से अधिक केस प्रतिदिन पॉज़िटिव आएंगे।
- एम आई टी यूनिवर्सिटी



रोग प्रतिरोधक शक्ति का विकास - इस संकट का समाधान

इस स्थिति से बचने का उपाय अपनी रोग प्रतिरोधक शक्ति को और मजबूत बनाना है। इस महामारी संकट के दौरान प्रतिरोधी क्षमता बढ़ाने वाली चीजों की मांग 20-40% बढ़ गई है। लोग चवनप्राश, गिलोय, तुलसी, अश्वगंधा, हल्दी, अदरक, नीबू जैसी चीजों की अधिक मात्रा में मांग कर रहे हैं। विटामिन सी और फलों की भी खूब मांग है। बाजार में हैल्थ सप्लीमेंट और आयुर्वेदिक दवाओं की भी मांग अचानक बढ़ गई हैं। लोगो के मन में बस यह है कि प्रतिरोधी क्षमता बढ़ाने वाली चीजों का सेवन कर ले और निडर हो बाहर निकल जाए।
वैसे, यहां बताते चले कि बाजार में  आयुर्वेदिक दवाओं और होम्योपैथिक दवाओं के अलावा इम्यूनिटी बूस्टर के रूप में बिस्किट, नामक, स्नैक्स, पानी, मिठाइयां भी मौजूद है जिन्हें इस दावे के साथ बेचा जा रहा है कि यह सब उत्पाद आपकी प्रतिरोधी क्षमता बढ़ाने में मदद करेंगी।
क्या स्वास्थ्य के बारे में पढ़ना चाहते हैं -

https://sspatul.blogspot.com/2020/07/how-to-be-healthy-and-stay-fit-rules-to.html

लोग लॉक डाउन हटने के बाद से ही इधर उधर निकल रहे हैं, लेकिन अभी भी सतर्क और सुरक्षित रहने के लिए मास्क, सैनिटाइजर और सामाजिक दूरी जैसे जरूरी नियमों का पालन करना चाहिए।

डर मुक्त जिंदगी के लिए स्वस्थ जीवशैली को अपनाए और अनुशासित दिनचर्या का पालन करें। यह काल परीक्षा लेकर आया है, जिसे मानव जाति जरूर उबर कर जीतेगी।

© अतुल कुमार दूबे

Saturday, July 4, 2020

Micro Teaching - Concept and notes

"Micro Teaching is a scaled down method of teaching encounters in class size and class time."
- Dwight Allen

Micro teaching is a technique of training which one learns the skills of teaching through a scaled down process of teaching-learning.


Micro Teaching Cycle : -
1. Identification of specific skill.
2. Demonstration of the skill.
3. Micro lesson planning.
4. Teaching session.
5. Feedback or evaluation.
6. Micro lesson re-planning.
7. Re-teach with improvements.
8. Re-feedback or re-evaluation.


Characteristics or features of Micro teaching :
i) Scaled down teaching process i.e., 5 to 10 students, 5 to 10 minutes, and small size of content to be taught.
ii) Only one teaching skill is considered at a time.
iii) The micro lesson plans depends upon micro events.
iv) It provides feedback on trainee performance.
v) It is an individualized technique.

Micro teaching cycle :
1. Identification of specific skill.
2. Demonstration of the skill.
3. Micro lesson planning.
4. Teaching session.
5. Feedback or evaluation.
6. Micro lesson planning.
7. Re-teach with improvements.
8.Re-feedback or re-evaluation.

Advantages or merits of Micro teaching :

1. It gives guidelines for improvement in teaching.
2. It is a real form of teaching.
3. It permits concentration on same or specific skill.
4. It enables pupil-teacher's to view their own performance and provides opportunities to make self-criticism.
5. It facilitates re-planning, re-teaching, re-feedback till the desired skill is achieved.
6. It expands the normal knowledge of results.
7. It provides immediate feedback to the trainees.
8.Development of confidence level of the trainees.
9. Introduction to the curriculum outline.
10. One can analyse own teaching skills.
11. It helps in developing teaching efficiency.
12. Modification of teachers behaviour.
13. It helps in reducing complexity of teaching.
14. It can be used as a research tool.
15. It provides continuous reinforcement.
16. It helps in regulating the teaching practices.


Demerits :
1. Costly process.
2. Narrow in scope.
3. Disturbs existing timetable.
4. Presentation in small parts leads to ambiguity.
5. Difficulty in actual practice.
6. Artificial form of teaching.
7. Reduces creativity.
8. Lack of trained teachers.
9. Administration difficulties.
10. Lack of relevent literature.
11. Sophisticated Apparatus.

Skills of reinforcement :  It is an important skill used in micro teaching.
" Reinforcement is the behaviour of the teacher for encouraging the students and helping them in participation in the lesson plan development. "

Reinforcement = feedback and modification of
                               behaviour of learners in a                                                  corrective way.

Reinforcement makes learners eager to know more and more knowledge to get better reply from the teacher.

Components :

Positive desirable behaviour
1. Positive verbal
2. Positive non-verbal
3. Extra verbal

Negative undesirable behaviour
1. Negative verbal
2. Negative non-verbal
3. Inappropriate

Positive components or reinforcers are the stimulus that provide pleasant experiences on the learners.
Whereas, negative components or reinforcers comprises of harsh, strict experiences and penalising experiences.It include wrong use of reinforcement, reinforcement not given when required,  reinforcement is given when not required, and special treatment to the favourite students.

Alzheimer - memory loss

Alzheimer's disease destroys a person's ability to remember things, recall memories, both distant and as recent as a few hours before.

Although there is no cure yet for the illness, there may be hope for a cure with a protein called nerve cells in the same region of the brain where Alzheimer's occurs. Based on this relationship, scientists from the University of Lund in Sweden and the University of California at San Diego designed an experiment to test whether the doses of nerve growth factors could service the effect of memory loss due to Alzheimer's. 


Using a group of rats with impaired memory, the scientists have half of the rats doses of nerve growth factor while giving the other half a blood protein as a placebo, thus creating a control group. At the end of the four week test, the rats given the nerve growth factor performed equally to rats with normal memory power. While experiments do not show that nerve growth factor can stop the general process of declining caused by Alzheimer's, they do show potential as means to slowing the process significantly.

Read about depression - https://sspatul.blogspot.com/2020/06/depression-silent-killer.html

Thursday, July 2, 2020

'Accept Every Challenge'

Doing is her good, but that comes from thinking....... fill the brain. Therefore, with the high thoughts, highest ideals, place them day and night before you, and out of that will come great work.
- Swami Vivekananda

Those who are unconquered in spirit are the real successes in life. If you can so train or condition your mind that you are content regardless of what you have or do not have and if you can stand with the challenges of all your trails and remain calm that is true happiness.
- Paramhansa Yogananda

The ultimate measure of a man is not where he stands in moments of comfort and convenience but where he stands at the time of challenge and contraversy.
- Martin Luther king Jr.

We all are born with a divine fire in us. Our efforts should give wings to this fire and fill the world with the glow of its;goodness.
- APJ Abdul Kalam

Kites rise against, not with the wind. No man ever worked his passage anywhere in a deal calm
- John Neal

Sweet are the uses of adversity; which, like the road, ugly and venomous. Wear yet a precious jewel in his head.
- William Shakespeare


• You have seen what I have got, but you can't imagine what else I can get.

•  Alwayschoose such aim that people laughs at you. Share with them. If not, so then you are aiming small.

• If you can take breathe, you can do anything.

• Be ready to face the hardest time you could think.

• Always have some plans alternative so that you never get fear of losing. They act as harness of mountain climber and gives you fearless soul.



Pythagoras - a great mathematician

Pythagoras was one of the most outstanding person in the history of ancient mathematics and his findings has a great influence on the life of ancient Greek thinkers. 

He was supposed to be born in an island named 'samos' near the coast of Asia minor and guessed to be born between 580-560 BC. He probably visited Egypt on the advice of his teacher. Pythagoras was one of the pupil of Thales "the father of Greek mathematics, astronomy and philosophy". After his travelling he finally settled at 'Crotone' - a town on the southern coast of Italy about 529 BC. There he found a religious, scientific and philosophical brotherhood. It was a form of school, where the members were divided into two categories - 
(1)Probationers
(2) Pythagorean

The Pythagorean formed themselves into a form of secret society with the idea of sharing and they were governed by disciplinary binding themselves strictly by an oath not to reveal the secrets and teachings of the school. 
Pythagoras never embroided his findings or doctrines due to the lack of good writing material. He followed the customs of his time in passing his philosophy along by the words of mouth.


However, Pythagoras may be said to be credited with some of the following contributions in the field of  science and mathematics  : -

1. He was the first who declared that the Earth is sphere in shape.

2. He had discovered even and odd numbers.

3. The famous "Pythagoras theorem" bears his name although it was long ago known to Indians and Egyptians.

4. He proved the proposition relating to the sum of the angles of a triangle is 180°.

5. He is credited for creating geometry, a science based on axioms and postulates and also defined them by setting down the methods of prove.

6. He discovered that a plane surface about a point may be filled by six equilateral triangles, four squares or three regular hexagons.

7. He studied the properties of areas and volume, and he was the first person who proven that the circle occupies a greater area than any plane figure with the same perimeter, while the sphere contains a greater volume than any other shape bounded by the same surface.

8. Pythagoras was able to prove that √2 is incommensurable i.e. irrational for the first time.

9. Pythagoras was very much interested in playing with numbers, his interest can be summarised as below -

(i) For him numbers were no more attributes but have valuable meaning. Numbers for themselves is to stuff out with all of objects we see or handle and can make rational reality.
One was identified with reason. Two with opinion of a wavering fellow (he doesn't know his own mind), Four with justice, stead fast and square. Five suggested marriage, the union of first even with the first genuine odd number. His ideology had given birth to too many new superstitions like considering odd number male, divine and lucky, even number as female, earthly and unlucky.

(ii) He classified numbers as odd and even.
He pointed that any odd number say 2n+1, could be expressed as the difference of two squares i.e. 2n+1= (n+1)^2-n^2
= n^2+2n+1-n^2 = 2n+1

(iii) He was acquianted, what are known as triangular numbers and square numbers. He maintained that the sum 1+2, 1+2+3, 1+2+3+4,........................... gives the triangular numbers.

Similarly, numbers like 4,9,16,25,36,............ we're called as square numbers because the dots depicting these could be arranged as squares.



10. Many mathematical terms are traced by him and his associates related to lines, sides, parabola, ellipses etc.


 Conclusion :

In every sense, he was one of the great maker of the civilization of his parents. Pythagoras fled to neathy island "Metapontum" and was considered there till 497 BC. The world of mathematics, astronomy and science will always remember his contributions as "the torch bearer" of the advancement of modern civilization.

How can you protect your eyes?

Eyes are one of sense organs. Eyes gives ability to visualise every physical object in the environment. We can see the nature, plants, animals etc. and different colours with our eyes. Our eyes have millions of rod cells to see colours and cone cells to see black and white. These gives a resolution of 576 megapixels to eyes. We need to protect our eyes from dust, tiny solid particles and diseases like conjunctivitis, trachoma, myopia, hypermetropia, night blindness, allergies etc.



How to protect your eyes and vision?


Here are few suggestions to take care of your eyes :
You must eat fresh green vegetables like spinach, cabbage, carrot, gourd and fruits like mango, orange, amla and papaya. They rich in vitamin A which is needed for healthy eyes.
Always wash your eyes with cool and clean water three or four times every day.
Wear sun glasses on sunny days. They protect your eyes from the direct rays of sun. Also avoid watching solar eclipse with the naked eyes.
Avoid reading practice in dim light, in moving train and vehicles or while lying down. Don't keep reading material too near to your eyes.
It should be 2.5 ft away from the eyes and at readable height in a comfortable condition.
If you feel something in your eyes ask someone to give a gentle blow in your eyes to bring the material (hairs, dust particles, etc.) out from the eyes. Splash some fresh water on it.
Never rub your eyes when irritation occurs. You may blink quickly to start the flow of tears which internally wash your eyes.
If you have any problem in reading things, you should immediately visit and consult an eye specialist.
You should avoid watching mobile phone and television for too long hours and working on a computer or laptop screens for longer periods put a lot of strain on the eyes. Take break after every 20 minutes to reduce the pressure on your eyes.
You should practice meditation and yoga for healthy eyes.
Exercises made specially for healthy eyes like "tratak" will help in maintaining your vision.
Don't look at higher intensity of light directly.
Get your eyes checked Up at regular intervals. 



Lastly, one should take a best care of eyes. They add colours to your life !!

For healthy body and mind read this article__
http://sspatul.blogspot.com/2020/07/how-to-be-healthy-and-stay-fit-rules-to.html



Best

Quotes

1. Never tell everyone everything. Even with your family. 2. Be mature enough not to take anything personally. Be less reactive. 3. Don'...